سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بازدید امروز: 1 بهار 1385 - پلن 13861 :مجموع بازدیدها
 RSS 
خانه
ارتباط با من
درباره من
پارسی بلاگ
» لوگوی وبلاگ


اشتراک در وبلاگ
 
موضوعات وبلاگ

لینک های دیگر


آرشیو مطالب
بهار 1385
زمستان 1384

جستجو


»» فانتوم این هواپیما خوش قیافه و چالاک و قوی با حضور موثر بیش از ۴۰ ساله اش هنوز رقیب برای خود می طلبد و در بسیاری از پایگاههای هوایی و دریایی کشورهای مختلف یکه تاز می غرد پیش بینیها بر این استوار است که این هواپیما تا آخر این دهه نیر همچنان پرواز نماید .

یک هواپیمای جنگنده بمب افکن و شکاری که خیلی از کشور های دنیا این نوع را جزو ستون مهره نیروی هوایی خودشان در سه دهه اخیر قرار  داده اند منجمله این کشورها کشور مان ایران است که ۳۰ سال پیش نسبت به خرید این هواپیما از کارخانه معظم مکدانل داگلاس آمریکا  اقدام نمود . این هواپیما در جنگ با عراق کارایی و چابکی خود را اثبات نمود . بطوری که بیشتر حملات به بغداد و نفوذ به پدافند آن شهر که کار هر هواپیمایی نبود توسط این هواپیما صورت می پذیرفت .  بزودی وقایعی و خاطرات خلبانان این هواپیمای چبک را نیز در این قسمت برای شما عنوان می کنم .

سرعت این هواپیما تقریبا دو برابر سرعت صوت می باشد  .

بسیاری از کشورهای دنیا دلیل انتخاب خود نسبت به خرید این هواپیما را بدنه قوی و قابلیت نشستو برخواست از روی ناو و توانایی حمل مقادیر قابل توجه بمب و سایر پرتابه های آتشین ذکر می کنند .

حضور موثر این هواپیما در جنگ ویتنام به بعد بود و در این جنگ اصلی ترین اسلحه آمریکا در برابر ویتنام همین هواپیما بود . در کشور ما در اواخر جنگ نیز از این هواپیما برای نابود ساختن پدافند دشمن بکار می رفت . یکی از پیشرفته ترین f-4 های جهان نوع j  آن می باشد که در جنگ اول خلیج فارس نیز نسلهای آخر آن مورد استفاده قرار گرفت . البته د کشور آمریکا که بزرگترین استفاده کننده این هواپیما در جهان است این هواپیماها تقریبا بازنشست شده اند و گاها آنها را بعنوان هدفهای واقعی در مانورها از زمین بلند می کنند و آن را مورد هدف قرار می دهند .

این در حالی است که کشور اسراییل هنوز نسبت به ارتقای آن اقدام می نماید و این هواپیما را سوپر فانتوم ۲۰۰۰ نامیده است . کشور اردن ایران و اسراییل از خجمله کشورهای دارنده این هواپیما در خاور مینه هستند .

کشورهایی مانند انگلیس و آلمان هم از دیگر کشورهایی هستند که از این هواپیماها استفاده نموده اند البته آلمان نسبت به جایگزینی آن با ترنادو اقدام نموده انگلیس نیز این جایگزینی ها را در راس امور هوایی خود قرار داده .

از نظر من دوست داشتنی ترین هوایما که هیچ گاه آن را از یاد نمیبرم چون ظاهر این هواپیما دیدنی ترین ظاهر در میان همه هواپیما هاست .  هواپیما می باشد به همین دلیل برای شما اطلاعات زیادی را در این باره می دهم .

مطالب این قسمت برگرفته از کتاب پیشرفته ترین هواپیماهای نظامی جهان (fantom f-4) است که به شما یشنهاد می کنم که این کتاب را حتما تهیه کنید چون مطالب این قسمت را همراه با عکسهای مربوطه عنوان نموده است .  

حال به تایخچه و معرفی هواپیمای f-4  میپردازیم

 اولین مدل f-4 که بصورت یک کابینه ساخته شد بنام f3h-g  نامگذاری شد که این هواپیما در سال ۱۹۵۳ ساخته شد این جنگنده مجهز به رادار (AP2-50 )  بود و دارای دو موتور از نوع J-65 بود AH-1 نیز نوع تکمیل شده این مدل بود که در سال ۱۹۵۴ روی خط تولید قرار گرفت . اولین نوع دو کابینه این هوایما نیز بنام F4-H1 بود که در سال ۱۹۵۸ تکمیل شد

در اولین پرواز نخستین فانتوم خلبان آزمایشگر این هواپیما از سرعت و قدرت این جنگنده ابراز حیرت نمود

درسال ۱۹۵۹رکورد ارتفاع پروازی توسط این هوپیما شکسته شد . این فانتوم که بنام TOP FLIGHT  معروف شد در ششم دسامبر ۱۹۵۹ تا ارتفاع ۹۸۷۷۵ متری سطح زمین صعود کرد که در آن زمان این رکورد ۴۰۰۰ پا بیشتر از بهترین رکوردی بود که یک سال قبل از آن جت شکاری شوروی بر جای گذاشت .

در سال ۱۹۶۳ مدلی دیگر از این هواپیما بنام F4-A ساخته شد . بعد از ان مدل دیگری از این هواپیما که بسیار از آن استفاده شد F-4B بود این نوع مزیتهایی از نظر ظاهری و تکنیکی با نوع F-4A داشت . رادار F-4B بزرگتر بود و قطر بدنه F-4B ۳۲ اینچ بیشتر بود کابین عقب F-4B  کمی بالاتر آمده بود موتور های این هواپیما  نیز J-79-GE-8 بود که از نظر بازدهی نیز بسیار خوب بود .

بمحض درک ارزشهای این شکاری از نوع B  این نوع توسط نیروی دریایی سفارش داده شد . نوع تجسسی F-4B نیز ساخته شد این مدل که بنام RF-4B نام گذاری شد در عملیات عکسبرداری و جنگ الکترونیک بکار برده می شد و مسلح نمی شد .

این مدلها را از شکل زیر دماغه که به شکل دهان بسته موجود است و همچنین شکل ذوزنقه ای که در جلوی دماغه موجود است می توان شناخت . پس از مدتی نیز نیروی هوایی ایالات متحده سفارش ۲۷ فروند از نوع B  این نوع را داد . نیروی هوایی ابتدا نام F-110 را برای این نوع از هوایماها گذاشت که بعدها به F-4C معروف شد .

که البته برای پرواز در نیروی هوایی تغییراتی روی آن داده شد . این نوع هوایماها و اگثر مدلهای دیگر F-4 از کمر خود سوختگیری هوایی می کنند . مدلهای RF-4C نیز به بازار جنگ افزار شدند که از نوع تجسسی بودند .

F-4D نیز که پایه و اساس و کمر نیروی هوایی بسیاری از کشورها را تشکیل می داد و می دهد پس از مدتی تولید و روانه بازار شد . فرق میان مدل C و D  در نگ دماغه آنهاست . در مدل D بخاطر رادار آن که کمی بزرگتر بود دماغه اش کمی بزرگتر شد . رادار نامبرده به توانایی هواپیما در درگیریهای هوا به زمین وسعت بیشتری بخشید . اخیرا F-16 جایگزین این نوع شده است . بعضی از انواع D به توپ ۲۰ میلی متری نیز مجهز شده است .

F-4E که بیشترین تولید را در بین انواع F-4 ها داشته هنوز در بسیاری از کشورهای دنیا می غرد . این نوع از هواپیما را از روع توپ آن در زیر دماغه می توان شناخت که طول آن از بقیه نوعها بزرگتر است . اصلی ترین هواپیمایی که بعدها جایگزین F-4E شد F-16  بود البته این جایگزینی ها نشانه عدم توانایی F-4 ها نبود چون هنوز F-4 در بسیاری از کشورها تنها سلاح رعب و وحشت برای دشمنانشان است .

بنظر من همیشه F-4 می غرد  و دل آسمان را می شکافد و هیچگاه از آسمان محو نمی شود .

F-4G مدل پیشرفته مدل E  است . اصلی ترین تفاوت ظاهری که در نوع G , E  می توان به چشم دید بالای سکان عمودی مدل G  است که برجسته و طولی است مدل N  نیز که بسیار پیشرفته است تولید شد و در نیروی دریایی آمریکا مشغول خدمت گردید . بعد از ان نیز نوع S .

RF-4E برای کشورهای جهان مجموعا به تعداد ۱۳۰ فروند سفارش و تولید گشت که نقش بسزایی در تجسس و عکسبرداری برای این کشورها داشته .

نوع F این جنگنده نیز منحصرا برای آلمان تولید و تحویل شد . نوع M  نیز منحصرا برای انگلستان تولید شد .

فانتوم نوع S احتمالا آخرین نوع فانتومی بود که ساخته شد .


برخورد اف-۴ با سطح ناو در هنگام فرود


کاکپیت جنگنده اف-۴ فانتوم مدل E


iran-airforce.blogfa.com



نویسنده متن فوق: » حامد فقرایی ( چهارشنبه 85/1/9 :: ساعت 6:21 عصر )


»» تایگر شارک

هواپیمای جنگنده اف20 ملقب به تایگر شارک به معنای کوسه ببر ساخت شرکت نورثروپ گرومن در سال 1982 وارد عرصه خدمت گشته و اولین پرواز خود را نیز همین سال در 30 آگوست به ثبت رسانید. این جنگنده را می توان نوع ارتقا یافته و بهبودیافته هواپیمای جنگنده اف-5 تایگر برشمرد.


F-20 Tigershark

تایگر شارک در مانور هوایی


این جنگنده تاکتیکی برخلاف جنگنده اف-5 با دو موتور، از یک موتور نیرومند اف 404 ساخت شرکت جنرال الکتریک با قدرت کشش یا کشش خشک استاتیکی معادل 18000 پوند بهره می برد. لازم به ذکر است این موتور یک از کارآمدترین وقابل اطمینان ترین موتورها در جهان بوده که در هواپیمای ناونشین اف-18 ای نیز مورد استفاده قرار می گرفت. جنگنده اف-20 را می توان یکی از سازگارترین هواپیماها از نظر جوی به حساب آورد. همچنین این جنگنده از ترکیب ویژگیهای جالبی برخوردار است که  از آنها می توان به توانایی حمل بیش از 8300 پوند تسلیحات خارجی و 5 پایلون سوخت اشاره کرد. به علاوه این هواپیما قادر به حمل 6 موشک سایدوایندر در ماموریت های هوابه هواست. برای نبردهای هوابه زمین نیز 6800 پوند تسلیحات قابل حمل وجود دارد. دو توپ 20 میلی متری داخلی نیز جزو تجهیزاتی بوده که در اف-20 تعبیه شده بودند. همچنین از تجهیزات اویونک این جنگنده می توان به رادار چند حالته جنرال الکتریک، لیزر خودکار هانی ول، سیستم هد آپ دیسپلی  یا دستگاه مربوط به هدفگیری و اطلاعات مربوط به آن که در شیشه کابین جلو خلبان تعبیه شده جنرال الکتریک، سیستم ها و نمایشگر های دیجیتالی و دستگاه های کنترلی بندیکس و سیستم ماموریت کامپیوتری تلدیان اشاره نمود.


F-20 Cockpit Displays

کاکپیت تایگر شارک


هریک از موارد فوق نیز کارایی جالبی به این جنگنده داده است، برای مثال سیستم رادار چند حالته خلبان را قادر به شناسایی و یافتن و مسیریابی هدف در رسایی وبردی معادل 48 ناتیکال مایل می سازد همچنین سیستم ماموریت کامپیوتری هواپیما را در هماهنگ سازی و سازماندهی مهمات و تسلیحات جنگی یاری می نماید. لازم به ذکر است سیستم اچ یو دی هد آپ دیسپلی این جنگنده نیز قابلیت های جالبی را در زمینه مکان یابی و وضعیت استقرار سلاح ها در شرایط بحرانی را برای خلبان ودر سطح و رسایی چشم وی فراهم آورده است.


F-20 Tigershark

جنگنده های تایگر شارک برای گرفتن ارتفاع


این امکانات خلبان را قادر به شناسایی صحیح هدف بدون نظر انداختن به پایین و نشان دهنده ها می سازد، چرا که تمام اطلاعات اعم از ارتفاع و سرعت در این صفحه نقش می بندند. نورثروپ در این طرح یک کاناپی وسیع و در عین حال جدید را طراحی نمود که میدان دید را نسبت به جنگنده های پیشین این شرکت نزدیک به 50 درصد افزایش داده بود. توسعه در زمینه جا و وضعیت سر نیز هرچه بیشتر و بیشتر به وضعیت دید خلبان می افزود چرا که این مسایل در شرایط بحرانی بسیار موثر و تعیین کننده هستند. از ویژگی های مثبت آیرودینامیکی این جنگنده می توان به بزرگتر نمودن زائده روی بال ها اشاره کرد که 30 درصد برا را برای مانورهای گوناگون افزایش می داد.


F-20 Tigershark

هواپیمای تایگرشارک در روی باند در حال تیک اف


شکل دماغه نیز جنگنده را برای انجام مانورها در ارتفاعات بالاتر از طرف لبه حمله خود توانا می ساخت. بدنه هواپیما نیز قادر به مقاومتی به نسبت 9 جی یا شتاب گرانشی زمین بود. جنگنده اف20 برای نگهداری نیز ساده و قابل اطمینان بوده و در مقایسه با جنگنده های همزمان از درجه بهتری برخوردار بود. اف-20 حدود 53 درصد از سوخت بهینه تری برخوردار بوده و کم مصرف تر به حساب می آمد و 63 درصد از نظر عملیات نگهداری مقرون به صرفه تر بوده و به این شیوه از چهار نظر قابل اطمینان به نظر می رسید. حداکثر سرعت این هواپیما 2 ماخ و از سقف پروازی نزدیک به 20 کیلومتر برخوردار است که مشخصاتی بسیار مطلوب برای یک شکاری محسوب می شوند.

air.blogfa.com



نویسنده متن فوق: » حامد فقرایی ( سه شنبه 85/1/8 :: ساعت 7:22 صبح )


   1   2   3      >